Voor innamepunten

Innamepunten zijn locaties die plastic statiegeldflesjes en -blikjes inzamelen.

Er zijn vaste innamepunten waar afspraken mee zijn over het innemen van statiegeldproducten en het uitbetalen van statiegeld. Daarnaast zijn er locaties die wel statiegeldproducten verkopen, maar niet verplicht zijn om de statiegeldflesjes en -blikjes in te nemen en het statiegeld uit te betalen.

Hoe werkt het plaatsen van een statiegeldautomaat bij een innamepunt?

In de video ziet u een voorbeeld van het plaatsen bij een tankstation.

 

Wilt u meer informatie over het aanmeldproces, bekijk dan onderstaande video:

Aanmelden als innamepunt

Vul het aanmeldformulier voor innamepunten in.

Vaste innamepunten die statiegeld uitkeren

Er is afgesproken dat op deze locaties statiegeld ingeleverd kan worden en dat het statiegeld uitgekeerd wordt aan de consument. Het gaat bijvoorbeeld om de volgende locaties:
  • Supermarkten groter dan 200m2.
  • Bemande tankstations langs de snelweg.
U bepaalt zelf op welke manier u de flessen en blikjes inneemt:
  • Handmatige inname (fles of blikje wordt bij de kassa gescand met een handscanner);
  • Inname met een Reverse Vending Machine (RVM);
  • Inname via een RVM met ‘compactor’, die de blikjes kleinmaakt.
U kunt daarbij kijken naar het verwachte volume aan blikjes en flesjes die retour komen en de beschikbare ruimte. U ontvangt hiervoor een kosten-reflectieve handlingvergoeding.


Heeft u interesse om innamepunt te worden en daarbij een RVM te plaatsen? Lees dan meer over de mogelijkheden dat Statiegeld Nederland een inleverautomaat bij u plaatst.

Statiegeld innemen en opbrengst doneren

Verkooppunten van statiegeldblikjes en -flessen waar geen vaste afspraken mee zijn gemaakt, zijn niet verplicht om de verpakkingen retour te nemen. U mag deze uiteraard wel innemen en kiest er dan zelf voor of u het statiegeld uitbetaalt of doneert aan een goed doel naar keuze. U krijgt geen kosten-reflectieve handlingsvergoeding. Indien het statiegeld wordt uitbetaald aan de consument, wordt dit uiteraard wel vergoed door Statiegeld Nederland.

 

Veel sportverenigingen verkopen statiegeldproducten en nemen deze ook in met speciale donatietonnen. Het statiegeld kan vervolgens gedoneerd worden aan de eigen sportvereniging. Zo helpen de leden hun eigen vereniging weer een handje!

 

Meld u aan!
Hoe meer innamepunten er zijn, hoe makkelijker het voor een consument is om statiegeldverpakkingen in te leveren. Dit zorgt voor minder zwerfafval in uw omgeving. Daarnaast kan al het ingeleverde materiaal worden gerecycled. Draag ook uw steentje bij aan het schoonhouden van de buurt en meld u aan als innamepunt.

Zakken en sluitstrips

Voor het afvoeren van de plastic flessen en blikjes zijn speciale zakken inclusief sluitingen nodig. Deze zakken en sluitstrips zijn te bestellen via uw leverancier/(dranken)groothandel. De zakken zijn van dik plastic en worden gerecycled na gebruik.

 

  • In de zakken mogen de kleine en grote flessen en blikjes bij elkaar ingezameld worden.
  • De zakken mogen maximaal 15 kg wegen.
  • Per zak wordt er een statiegeldvergoeding van € 1,00 gerekend. Als u een volle zak inlevert, krijgt u deze € 1,00 weer terug zodra de zak is verwerkt op het telcentrum. Dit geldt ook wanneer u heeft gekozen om het statiegeld te doneren.
Er zijn drie soorten zakken (“bags”):

 

  • Big bags (800 liter/230 grote flessen of een combinatie van groot en klein of 1300 blikjes)
  • Small bags (240 liter/200 kleine of 70 grote flessen of 390 blikjes);
  • Mini bags (120 liter/100 kleine of 35 grote flessen of 195 blikjes).

Klantspecifieke labels

Nadat u zich heeft aangemeld als innamepunt worden de klantspecifieke labels automatisch opgestuurd naar het opgegeven postadres. De labels zijn belangrijk omdat hier alle benodigde gegevens op staan om de zak in de keten te traceren.

 

Een label bestaat uit drie onderdelen:
  1. Een grote sticker voor op de sluitstrip, die om de volle statiegeldzak wordt gebonden.
  2. Een kleine sticker voor de administratie van het innamepunt. Bewaar dit goed, met de informatie op dit label kunnen wij u helpen als er iets misgaat.
  3. Nog een kleine sticker voor de administratie van de leverancier/(dranken)groothandel.
Een nieuwe set labels wordt automatisch, op basis van uw gemiddeld verbruik, toegezonden.

 

U kunt extra labels bestellen als uw aanmelding volledig is afgerond en u de eerste set labels reeds ontvangen heeft. Vanaf dat moment kunt u het klantnummer gebruiken om zelf labels te bestellen op de website. Het proces van bestellen tot ontvangst van de labels duurt circa vijf werkdagen.
Bestel nieuwe labels

 

Meest gestelde vragen & downloads

Heeft u na het lezen van de meest gestelde vragen een andere vraag? Neem dan gerust contact met ons op.

1. Registreren

Waar kan ik mijn klantnummer terugvinden?

U kunt uw klantnummer terugvinden op de labels die u hebt ontvangen na uw registratie of op de factuur (achter debiteurennummer) of het weekoverzicht die u van Statiegeld Nederland ontvangt.

Wie kan zich registreren als innamepunt?

Registreren is mogelijk voor bedrijven die flesjes en blikjes verkopen. Ook bedrijven die statiegeldflessen, -flesjes en -blikjes inkopen voor eigen gebruik of ze uitschenken, kunnen zich registreren als innamepunt. 

Waar kan ik mij registreren als innamepunt?

Gebruik het registratieformulier voor innamepunten om uw locatie te registreren als innamepunt.

Waar bestel ik de statiegeldzakken (met sluitstrips) voor het inzamelen van statiegeldverpakkingen?

De statiegeldzakken (met sluitstrips) voor het inzamelen van de statiegeldverpakkingen bestelt u bij uw horecagroothandel. U betaalt €1,- per zak en dit krijgt u retour wanneer de zak is verwerkt in het telcentrum.

Hoe verloopt het registratieproces?

Registratieproces:

  • Bekijk eerst deze video waarin de verschillende stappen bij het registreren worden toegelicht.
  • Registreren als nieuw innamepunt duurt slechts 3 minuten. U vult uw bedrijfsgegevens in en laat ons weten of u het statiegeld uitbetaalt aan de consument of doneert aan een goed doel.
  • Na uw registratie ontvangt u binnen een aantal dagen van ons een automatische bevestigingsmail met alle benodigde informatie.
  • Twee weken na registratie ontvangt u via de post van Statiegeld Nederland klantspecifieke labels op het opgegeven postadres. Door gebruik van deze labels, kan Statiegeld Nederland de zak met statiegeldverpakkingen in de gehele keten volgen en weet zij aan wie ze het statiegeld moeten uitbetalen.
  • Indien u de labels na 10 werkdagen nog niet ontvangen hebt, stuur dan een mail naar info@statiegeldnederland.nl.
  • Als bovenstaande geregeld is en u heeft statiegeldzakken (incl. sluitstrips), dan kunt u starten met inzamelen!
  • Ervaart u problemen met registreren? Stuur dan een mailtje naar info@statiegeldnederland.nl. We helpen u graag!
Hoe kan ik het statiegeld doneren aan een goed doel?

U kunt bij registratie het erkende goede doel kiezen uit de lijst of opgeven in het opmerkingenveld. Staat het goede doel niet in de lijst, dan kunt u zelf een nieuw goed doel invullen, zolang deze een ANBI-registratie heeft. Dit kunt u vooraf checken via het ANBI-register van de Belastingdienst.

Als u kiest voor donatie, wordt het statiegeld rechtstreeks overgemaakt aan het goede doel door Statiegeld Nederland.

 

Het lukt niet om het registratieformulier te verzenden, wat doe ik nu?

Lukt het niet om het formulier te verzenden? Probeer dan de pagina te verversen.

 Windows (Chrome, Firefox of Edge) Crtl + F5 (Als dat niet werkt, probeer: Shift + F5 of Ctrl + Shift + R)
Mac (Chrome of Firefox) Shift + Command + R
Mac (Safari) Shift-Reload
Waarom moet ik een rekeningnummer opgeven als ik mijn statiegeld wil doneren als innamepunt?

Bij het registreren als innamepunt is altijd een rekeningnummer van de locatie zelf nodig, ook als er wordt gedoneerd aan een goed doel. De kosten voor de statiegeldzakken worden namelijk terug naar de inzamelende locatie overgemaakt en niet naar het goede doel. 

Waarom kan het postadres geen rijksweg zijn?

Het postadres kan geen rijksweg zijn, want u heeft als innamepunt labels nodig om statiegeldverpakkingen in te zamelen. Een rijksweg heeft geen brievenbus waar de labels bezorgd kunnen worden. Tankstations langs de snelweg dienen daarom een ander postadres op te geven.

Waarom moet het postadres een brievenbus hebben?

Als innamepunt heeft u labels nodig om statiegeldverpakkingen in te zamelen. Een brievenbus op het opgegeven postadres is nodig om de labels te bezorgen. Bij sportverenigingen zie je dit nog wel eens mis gaan. 

2. Labels

Wat zijn labels?

Klantspecifieke labels zijn stickers die u op de sluitstrips van de volle zak plakt. Op dit label staat het klantnummer en zaknummer zodat uw zak traceerbaar is en het statiegeld naar u overgemaakt wordt.  

Hoe kom ik aan labels?

Na registratie worden de labels binnen twee week opgestuurd naar het opgegeven (post)adres. U krijgt automatisch periodiek nieuwe labels toegestuurd op basis van uw gebruik. Als u de labels kwijt bent of toch tekortkomen, dan kunt u via het bestelformulier extra labels bestellen. Let op: om de labels te bestellen heeft u uw klantnummer nodig. U vindt uw klantnummer op de labels die u van ons heeft ontvangen.

Hoe moet ik mijn labels gebruiken?

Een label bestaat uit drie onderdelen:

  • Bag label: een grote sticker voor op de sluitstrip van de statiegeldzak;
  • Klant label 1: een kleine sticker voor de administratie van het innamepunt;
  • Klant label 2: een kleine sticker voor de administratie van de groothandel.

U bent niet verplicht om de kleine stickers te gebruiken, maar ze kunnen wel bijdragen aan een overzichtelijke administratie. De grote sticker moet u altijd gebruiken! U plakt die op de sluitstrip van de statiegeldzak.

3. Bags en sluitstrips

Wat zijn statiegeldzakken en sluitstrips?

De statiegeldverpakkingen dient u te retourneren in speciale zakken met bijbehorende sluitstrip. Het is niet toegestaan om eigen zakken (zoals vuilniszakken) te gebruiken. Van de speciale zakken weten we zeker dat deze van een stevig materiaal zijn gemaakt zodat de zakken niet snel scheuren of lekken. Ook hebben de zakken een vulstreep. De sluitstrip is een soort tie-wrap waarmee u de statiegeldzak dichtbindt. Deze sluitstrip heeft een speciale ruimte om het label op te plakken.

Welk type statiegeldzak moet ik bestellen?

Er zijn drie verschillende formaten statiegeldzakken, ook wel bags genoemd. Bekijk de zakspecificaties om te zien welke u het best kunt gebruiken.

Hoeveel kosten de statiegeldzakken?

De statiegeldzakken kosten €1,- per stuk. Nadat u de zak hebt ingeleverd, ontvangt u dit bedrag terug op uw rekening. Ook als u het statiegeld voor de flessen en blikjes doneert aan een goed doel, krijgt u het geld van de zak wel op uw eigen rekening teruggestort. Het is dus bij registreren noodzakelijk om ook het rekeningnummer van het innamepunt op te geven. Het is  niet mogelijk om de borg van de statiegeldzakken te doneren aan het goede doel.

Waar kan ik zakken en sluitstrips bestellen?

U kunt de statiegeldzakken met bijbehorende sluitstrips (telefonisch) bestellen bij uw groothandel. 

4. Donatiebakken en campagnemateriaal

Waar en hoe kan ik een donatiebak bestellen?

Donatiebakken zijn online te bestellen via onze webshop.

Waar kan ik promotiematerialen en een campagnepakket bestellen?

U kunt promotiematerialen en de campagnepakketten online bestellen of downloaden via onze webshop.

5. Retourlogistiek

Welke flessen en blikjes mogen ingeleverd worden?

Alleen de plastic flessen van frisdranken en waters vallen onder het statiegeldsysteem. Producenten van plastic flessen van 100% sap kunnen vrijwillig deelnemen aan het systeem. Plastic flessen van zuivel of siropen zijn uitgesloten van het systeem.

Statiegeld is ook verplicht op drankblikjes. De statiegeldverplichting betreft blikjes voor zowel alcoholhoudende dranken (zoals bier, wijn en mixdrankjes) als niet-alcoholhoudende dranken (zoals frisdrank, water, melk en sap).

De statiegeldverplichting geldt niet voor blikjes met vloeistoffen die niet primair bedoeld zijn om te worden gedronken zoals limonadesiroop, diksap, soepen of voedingsmiddelen in conservenblikken.

Wie haalt de volle zakken op?

De leverancier of de (dranken)groothandel die jullie belevert, neemt de volle statiegeldzakken mee. Stem dit van tevoren af met de groothandel/leverancier. Zij zijn namelijk niet verplicht om de volle zakken mee terug te nemen tijdens de reguliere levering. Groothandels/leveranciers krijgen van Statiegeld Nederland een vergoeding voor de werkzaamheden.

Let op: statiegeldzakken worden alleen opgehaald als ze zijn afgesloten met een sluitstrip met uw klantspecifieke label. Zonder label accepteren groothandels/leveranciers de zakken niet. Ook mag de groothandel/leverancier geen vervuilde zakken meenemen.

Hoe ziet het retourproces er uit en welke partij is wanneer verantwoordelijk?

Het retourproces bestaat uit de volgende stappen:

  • Het innamepunt zamelt de plastic flessen, flesjes en blikjes in en zorgt ervoor dat de statiegeldzakken alleen worden gebruikt voor lege plastic flessen, flesjes en blikjes. Het innamepunt zorgt er ook voor dat de zakken zijn voorzien van sluitstrip inclusief klantspecifiek label. De verantwoordelijkheid van het correct aanbieden van de statiegeldzak ligt bij het innamepunt.
  • Vervolgens neemt de groothandel de volle zakken mee. Op dat moment is (de chauffeur van) de groothandel verantwoordelijk voor de statiegeldzak.
  • De groothandel brengt de volle zakken naar zijn distributiecentrum. De groothandel is aansprakelijk voor het juist aanleveren van de zakken bij Statiegeld Nederland.
  • Wanneer een producent/importeur van plastic flessen, flesjes of blikjes producten komt leveren bij de groothandel, neemt hij de statiegeldzakken met lege flessen, flesjes en blikjes mee retour. De producent/importeur is nu verantwoordelijk.
  • Daaropvolgend geeft de chauffeur de zak af bij het telcentrum. Daar wordt de zak gescand. Vanaf dat moment ligt de verantwoordelijkheid voor de vergoeding van de zak bij Statiegeld Nederland.

6. Creditering

Wat betekenen de verschillende codes op het weekoverzicht?

Meer informatie over de weekoverzichten en uitleg van de codes vindt u in de uitleg weekoverzicht en factuur.

Wanneer kan ik mijn weekoverzicht, factuur en betaling verwachten?

Als de statiegeldzakken zijn aangekomen in ons telcentrum worden ze direct gescand en geteld. De eerste maandag of dinsdag na aankomst bij het telcentrum ontvangt u het weekoverzicht per e-mail. De week erop ontvangt u de factuur per e-mail. Circa twee weken daarna wordt de betaling gestort op het opgegeven bankrekeningnummer.

Zijn de termijnen verstreken? Neem dan contact op met s.nl@genpact.com.

Een zak is niet uitbetaald, wat nu?

Er zijn verschillende scenario’s mogelijk als uw zak nog niet is uitbetaald: 

  • De statiegeldzak is nog niet naar het telcentrum gebracht.
    Wij vragen u dan om bij uw leverancier te controleren of de zak al is afgeleverd bij het telcentrum. Soms zit er geruime tijd tussen het ophalen van de zak bij de innamelocatie en het afleveren van de zak bij het telcentrum.
  • De statiegeldzak heeft geen klantspecifiek label.
    Zakken zonder labels worden altijd aan de leverancier gecrediteerd. Statiegeld Nederland weet immers alleen uit welke vracht de zak komt, maar niet van welke innamelocatie die afkomstig is. De zak wordt wel geteld en dat bedrag wordt betaald aan de leverancier.
  • Het klantspecifieke label is niet-scanbaar.
    Als een statiegeldzak een label draagt dat niet kan worden gescand, wordt er vaak een nieuw label van Statiegeld Nederland gebruikt. Het statiegeld wordt dan overgemaakt aan de groothandel die uw zak vervoerde. Mocht dat het geval zijn, dan kunt u het best contact opnemen met info@statiegeldnederland.nl. In het systeem kan worden nagezocht aan wie uw zak is uitbetaald.
  • De statiegeldzak is beschadigd.
    Als een zak zodanig beschadigd is dat de inhoud niet met zekerheid kan worden geteld, wordt de gemiddelde waarde van het type zak gecrediteerd. Voor een “big bag” is dat €79,00 en voor een “small bag” €24,00. Als de inhoud van de zak nog geteld kan worden, dan wordt de waarde van de zak gewoon uitgekeerd.
  • De statiegeldzak is kwijt.
    Als een zak aankomt bij het telcentrum, wordt die meteen gescand en daarmee in het systeem gezet. Op het moment dat wij niets kunnen terugvinden op de pakbon en de zak ook niet kunnen terugvinden in ons systeem, is de zak niet aangekomen bij ons telcentrum. In dat geval is de groothandel verantwoordelijk. Neem daarom contact op met hen.

7. Locatiewijzer

Mijn inleverpunt staat niet in de locatiewijzer, hoe kan ik daarvoor zorgen?

Als er bij u statiegeldverpakkingen ingeleverd kunnen worden waarvan u het statiegeld weer terugbetaalt aan de consument, kunt u opgenomen worden in de locatiewijzer. Neem daarvoor contact met ons op. Heeft u al een klantnummer van Statiegeld Nederland, vermeld dit dan in het contactformulier.

Mijn inleverpunt staat met verkeerde informatie in de locatiewijzer. Hoe pas ik dit aan?

Staat uw inleverpunt wel vermeld in de locatiewijzer, maar met verkeerde informatie? Geef dan de juiste gegevens aan ons door via het contactformulier, dan passen wij het aan.

Ik wil niet dat mijn inleverpunt in de locatiewijzer staat. Hoe laat ik dat weten?

Hebt u er bezwaar tegen dat uw inleverpunt in de locatiewijzer staat vermeld? Neem dan contact met ons op.

Downloads

Informatie voor overige innamepunten
Informatie over bags
Informatie over het weekoverzicht en de factuur
Informatie over inname niet-statiegeldverplichte verpakkingen
Informatie over onbalansritten
Informatie over reverse vending machines
Beleid innamepunten
Registratieformulier voor meerdere locaties